Papierowy wniosek na zaopatrzenie w wyroby medyczne zastąpi teraz e-zlecenie na wyroby medyczne. Wystawione przez osobę uprawnioną jest natychmiastowo weryfikowane w systemie elektronicznym i w przypadku pozytywnej weryfikacji, elektronicznie potwierdzane przez NFZ (e‑potwierdzenie).
Przed wejściem w życie przepisów dotyczących elektronicznego wystawiania i potwierdzania zleceń za pośrednictwem usług informatycznych Narodowego Funduszu Zdrowia, aby otrzymać produkt z dofinansowaniem, pacjent musiał złożyć co najmniej 3 wizyty:
- u lekarza, aby uzyskać pisemne zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne
- w oddziale NFZ – opcjonalnie wysłać wniosek pocztą, lub zatwierdzić w NFZ przez pełnomocnika
- w punkcie sprzedaży – w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku przez NFZ
Podczas wizyty w Narodowym Funduszu Zdrowia często okazywało się, że taki wniosek (zlecenie) na skutek dynamicznie zmieniających się przepisów ma braki lub jest nieprawidłowo wystawiony.
W tych wypadkach pacjent ponownie musiał udać się do Poradni, aby dokonać korekt.
Dzięki systemowi eZWM (elektroniczne zlecenie na wyroby medyczne), weryfikacja wniosku odbywa się elektronicznie. Bezpośrednio po otrzymaniu e-potwierdzenia z NFZ w systemie, pacjent otrzymuje numer wniosku, z którym udaje się do wybranego punktu realizacji świadczeń.
Realizacja zlecenia w sklepie medycznym lub aptece odbywa się po podaniu numeru zlecenia i numeru PESEL pacjenta, a w przypadku osób bez numeru PESEL daty urodzenia – bez wydruku papierowego. Pacjent podpisuje jedynie dokument potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego. Ponadto, w przypadku dostarczenia wyrobu medycznego za pośrednictwem firmy kurierskiej, dopuszczalne jest niepotwierdzenie odbioru przez pacjenta (potwierdzenia dostawy dokonuje osoba dostarczająca przesyłkę, a apteka lub sklep ortopedyczny zachowuje dokument potwierdzający dostawę).
Sklep medyczny, apteka musi posiadać umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne wydawane na zlecenie oraz dostęp do systemu e-ZWM.
Płynące korzyści dla pacjentów:
- brak dodatkowej wizyty pacjenta w NFZ w celu potwierdzenie zlecenia
- możliwość korekty błędnie wystawionego zlecenia w trakcie wizyty u lekarza
- oszczędność czasu oraz kosztów dojazdów dla osób, które mieszkają w miejscach oddalonych od siedziby NFZ
- wyeliminowanie udania się do macierzystego oddziału NFZ zgodnego z miejsce zamieszkania pacjenta
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej i zaczerpnąć szczegółowej informacji wejdźcie na stronę www łódzkiego oddziału NFZ – https://www.nfz-lodz.pl/